.The_Bams.
//Miserable Bams !
PEMARAH :/
Tuesday 22 January 2013 | 05:56 | 0 Kaki Busuk !
assalamu'alaikum :) heyy reader ! well disebabkan sekarang aku menjadi penganggur kelas atasan so kerja nak update belog buruk wa ni je -,- lu orang bosan menyampah..? then you can go mam..tut tut #eh haha, okay actually nak cakap pasal sikap marah..   for your info aku jenis orang yang cepat sangat marah even untuk benda-benda kecik,, i don't know why .. maybe sebab baka marah yang diturunkan dari bapak wa, harhar* tapi orang selalu cakap manusia yang cepat marah ni dia cepat baik, mean like cepat reda lahh marah dia and its true.. sebab aku bila marah tak lama, kejap je then baik balik tapi nak mintak maaf dekat manusia-manusia yang aku lepaskan marah tu pulak lahh agak ambik masa, yelah tak semua orang hati taff macam aku ni *kay tipu, heww -,-

apa yang aku selalu dengar lagi, orang yang susah marah pulak dia susah nak baik, kira macam kalau marah tu lama lahh, susah sangat nak reda.. itu satu fakta yang betul okay.. aku ada kawan yang orang tengok gila baik pediam suci murni lahh.. sekali marah haa amekaww.. bertahun nak baik.. boleh jadi dendam pulak lepas tu, pheww bahaya giloss kan kalau jenis yang macam ni --' macam apa orang cakap tu, air yang tenang jangan disangka tiada buaya, silap-silap nenek moyang buaya semua ada #eh *kay yang ni aku tambah ajinomotor sikit -,- hewhew .. masa nak buad entry ni, google_ing lahh tips-2 nak hilangkan marah ni, so jum usha bawah :)

1) Ubah posisi duduk.
Apabila kita sedang marah eloklah kita ubah sedikit posisi kedudukan kita. Contohnya bila marah dalam keadaan berdiri elok lah kita duduk supaya reda sikit marahnya tuh. Seperti sabda Rasulullah SAW,
“Apabila salah seorang daripada kamu marah, dan ketika itu ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring” (Riwayat Muslim)
2) Ambil wudhuk
Berwudhuk merupakan salah satu cara untuk menghilangkan amarah. Sebab ia bagaikan api dan wudhuk itu sebagai air penyiramnya.
“Marah itu datangnya dari syaitan, dan syaitan itu diciptakan dari api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis riwayat Abi Daud)
3) Meminum air.
Minum air jugak boleh meredakan rasa marah. Apabila minum air kita akan berasa lega dan dapat memberikan oksigen kepada badan.
4) Berdiam diri apabila marah.
Bak kata orang, diam itu lebih baik. Memang ada benarnya. Apabila kita diam, bukan sahaja dapat mengawal marah malah dapat mengawal diri daripada mengeluarkan kata-kata yang tak sedap di dengar.
5) Menyampaikan kemarahan secara positif.
Apabila kita marah kita terdorong untuk meninggi suara. Tapi seeloknya kawal ia baik-baik. Cuba untuk ‘slow talk’ dan tidak memekik atau bersikap garang.
6) Bawa bertenang dan tarik nafas dalam-dalam.
Bawa bertenang dan tarik nafas dalam-dalam pun bagus untuk menghilangkan rasa marah. Bila tarik nafas dalam-dalam kita dapat mengumpulkan oksigen ke otak. Otak rasa segar sekaligus dapat merungkai masalah dan melepaskan tekanan yang ada.
7) Keluar dari rumah.
Keluar dari rumah jugak merupakan satu cara untuk menghilangkan rasa marah. Bila marah tuh dah tak tertahan eloklah keluar rumah ambil angin. Dikhuatiri bila duduk dalam rumah lain plak jadinya.
8) Slow Talk.bila dah marah orang ringankan mulut untuk melemparkan senyuman dan banyak bercakap dengan dia try untuk ‘slow talk’, supaya takde rasa jauh hati antara individu.

well bila tengok and baca semua ni, apa-apa pun kita buad mesti berpandukan Islam jugak kan :') sesungguhnya Islam itu indah lagi memudahkan :) and for me even aku seorang yang kuat marah, aku bersyukur aku jenis yang pertama.. sekurang-kurangnya boleh elak daripada bersifat dendam kan..? okay that all .. thanks for reading :)

bam's : jangan gatal usik orang-2 yang pendiam ni, tak memasal kang -,-